رهروان حقیقت

خودشناسی ، عشق ، سفر روح

15 روش کاهش استرس و اضطراب

نویسنده: admin تاریخ: یکشنبه, 15 اکتبر 2017 موضوع : ارتباط با فرشتگان | دیدگاه‌ها برای 15 روش کاهش استرس و اضطراب بسته هستند

متأسفانه وجود استرس در زندگی نه تنها باعث حل مشکلات نمی‌شود، بلکه برعکس فرد را از ادامه فعالیت صحیح باز می‌دارد. امروزه آگاهی و انجام روش‌های رهایی از استرس یا RELAXATION  برای روح و روان مانند ورزش برای جسم به هرکسی توصیه می‌شود.
اگر زندگی پر از استرس، آرامش را از شما گرفته، روش های تمدد اعصاب می تواند شما را به زندگی عادی برگردانند. بعضی از این روش ها، فقط 5 دقیقه و یا حتی کمتر زمان لازم دارد.
استرس کم می تواند ذهن شما را متمرکز کند؛ ولی اگر زیاد شود، آسیب های فکری و جسمی زیادی به شما می زند. اما آرمیدگی و تمدد اعصاب می تواند توازن را به زندگی شما بازگرداند و حتی ممکن است برخی از خطرات مربوط به استرس را کاهش دهد.
در زیر 10 روش بسیار ساده جهت کاهش استرس را به شما معرفی می کنیم که در هر زمان و مکانی به خصوص در هنگام کار، می توانید از آنها استفاده کنید.

1. مدیتیشن
وقتی افکار مزاحم و آزاردهنده شروع به درگیر کردن ذهن شما می‌کنند، بهترین دارو برای خاموش کردن این افکار مدیتیشن است. هر زمان احساس کردید تمرکز کافی برای انجام کارتان ندارید، پیش از تبدیل شدن این حس به یک اضطراب شدید، زمانی را برای رفع آن درنظر بگیرید. شاید در نگاه اول عملی کردن این ایده (به خصوص در محل کارتان) خنده‌دار به نظر برسد، ولی فراموش نکنید برای مدیتیشن حتما نیاز نیست به شکل هندی‌ها نشسته و زمزمه کنید. برای این کار کافی است چشمان خود را ببندید و بر روی نفس کشیدن‌تان تمرکز کنید. به شرایط کنونی خود (نه آن چه در ذهن شما می‌گذرد) فکر کنید و این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید.

 

2. چای بنوشید.
یکی از نتایج جانبی کار کردن بیش از اندازه به وجود آمدن استرس است و استفاده از کافئین زیاد نیز این مشکل را تشدید خواهد کرد. ترجیحا به جای استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از چای سبز استفاده کنید. دانشمندان معتقد هستند بین ماده‌ای به نام تیانین (L-Theanine) که در چای سبز وجود دارد و کاهش استرس رابطه مستقیم وجود دارد.

اگر اهل خوردن قهوه هستید، بهتر است سعی کنید به جای قهوه چای سبز بنوشید. خوردن قهوه استرس را زیاد می کند در حالی که چای سبز آرام بخش است. نیکولاس پریکان (Nicolas perricone) نویسنده کتاب “7 راز سلامتی و زیبایی” می گوید: چای سبز باعث سلامت و زیبایی می شود

3. موسیقی گوش دهید.
موسیقی به دلیل تاثیری که بر احساسات فرد می‌گذارد راه مناسبی برای کاهش استرس است تحقیقات نشان می‌دهند که گوش دادن موسیقی باعث کاهش میزان هورمون‌های استرس‌زا در بدن می‌شود. بهترین موسیقی برای رسیدن به آرامش موسیقی «کلاسیک» است ولی هیچ محدودیتی برای سبک موسیقی وجود ندارد.

موسیقی می تواند ضربان قلب را کاهش  و روح را تسلی  دهد. متخصصان می گویند هنگامی که استرس شما زیاد می شود، با گوش دادن به یک موسیقی آرام و مطبوع، به کاهش ضربان قلب و استرس خود کمک کنید.تحقیقات نشان داده  گوش کردن  موسیقی سنتی آرام بخش است. ( مترجم : قابل توجه خوانندگان عزیز ، به یاد خدا بودن و گوش دادن به صوت دل انگیز قرائت قرآن می تواند بهترین تاثیر را داشته باشد.)

4. پیاده‌روی کنید.
فعالیت فیزیکی، یکی از راه‌های موثر برای کاهش فشار روانی می‌باشد. پیاده‌روی در سلامت جسم و روان تاثیر زیادی دارد و امروزه بسیاری از آن به عنوان ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه رسیدن به آرامش روانی یاد می‌کنند. فعالیت‌های بدنی به خصوص پیاده‌روی و دویدن باعث افزایش امواج آلفا در مغز شده و به فرد حس بهتری می‌دهند. از همین حالا برای برای ورزش کردن خود برنامه‌ریزی کنید.

5. بنویسید
نوشتن احساسات بر روی یک برگ کاغذ به شما این اجازه را خواهد تا به علت واقعی استرس و فشار روانی خود پی ببرید. بسیاری از اوقات ما به دلیل واقعی تنش‌ها و استرس‌های ایجاد شده در خودمان واقف نیستیم؛ گاهی اوقات احساس ناراحتی می‌کنیم بدون آن که دلیل واقعی آن را بدانیم. با نوشتن به عمق بیشتری از احساسات خود اشراف خواهیم داشت و راحت‌تر می‌توانیم به ریشه‌یابی مشکلات بپردازیم. مهم نیست با چه ادبیاتی احساسات خود را می‌نویسید متن شما نیازمند ویرایش و پذیرش دیگران نیست؛ بلکه متنی برای آرامش روان‌تان است.

6. از رایحه درمانی استفاده کنید.
آروماتراپی یا همان رایحه درمانی یکی دیگر از راه‌های کاهش استرس و فشار عصبی است. هر رایحه احساس و حالت روحی خاصی را برای فرد تداعی می‌کند. در مورد این که رایحه گل رُز یا گل شمعدانی کدام بیشترین تاثیر را بر روی شما دارند، چیزی نمی‌توان گفت و خود باید آن را تجربه کنید.

7. بخندید.
شاید استرس یک مشکل جدی باشد، اما همگی می‌دانیم که نباید اجازه جدی شدن به آن بدهیم. در زمان ناراحتی و استرس سعی کنید خود را بخندانید به عنوان مثال می‌توانید از یک کلیپ خنده‌دار شروع کنید. خندیدن باعث کاهش میزان استرس شما می‌شود و به شما حس بهتری می‌بخشد. خندیدن علاوه بر افزایش آندروفین باعث کاهش هورمون‌های استرس‌زا می‌شود.

8. نفس عمیق بکشید.
تاثیر کشیدن نفس عمیق و آرام در کاهش استرس و بهبود شرایط روانی شما شگفت‌انگیز است. این کار ساده را در هر زمان و مکانی به راحتی می‌توانید انجام دهید.

استرس و عصبانیت باعت کوتاه تر و تند شدن تنفس می شود، در صورتی که آرامش با نفس های عمیق و آرام همراه است، پس برای تغییر وضعیت تنش خود، حالت نفس کشیدن خود را تغییر دهید.

یک آه بلند بکشید. حالا تصور کنید که شکم شما مکانی قدرتمند است. در حالی که تمرکز شما روی شکمتان است سعی کنید نفس عمیق بکشید. دم، احساس کنید که شکم و پهلوهایتان باد می شود. بازدم، احساس کنید که شکم و پهلوهای شما جمع می شود. این کار را 10 بار تکرار کنید و هر بار احساس آرامش بیشتری کنید.

9. ارتباط برقرار کنید.
انسان وقتی با شرایط پر استرس روبرو می‌شود، معمولا سعی در مخفی کردن این حس آزار دهنده دارد و از صحبت کردن در مورد آن پرهیز می‌کند. یکی از راه‌های تخلیه فشارهای روانی صحبت کردن در مورد آن است. مادر بهترین و مناسب‌ترین شنونده برای شما خواهد بود. اگر از خانواده خود دور هستید با یک تلفن ساده هم می‌توانید بهترین شنونده را در کنار خود داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که صحبت کردن با مادر بر کاهش میزان هرمون‌های استرس‌زا موثر است و حس بسیار خوبی به فرد می‌دهد.

10. مثبت اندیش باشید.
استرس باعث می‌شود فرد احساس درماندگی بکند و حس خوبی نسبت به خود نداشته باشد. پیش از به وجود آمدن این حس بد سعی کنید با انجام یک کار مفید یا فکر کردن به چیزهای خوب از وقوع آن جلوگیری کنید. همیشه سعی کنید دید مثبتی به حوادث و اتفاقات پیرامون خود داشته باشید. به جای فکر کردن در مورد معایب خود به چگونگی برطرف کردن آن‌ها و بهبود جایگاه خود فکر کنید.

اگر زندگی پر از استرس, آرامش را از شما گرفته، روش های تمدد اعصاب می تواند شما را به زندگی عادی برگردانند. بعضی از این روش ها ، فقط 5 دقیقه و یا حتی کمتر زمان لازم دارد.

استرس کم می تواند ذهن شما را متمرکز کند؛ ولی اگر زیاد شود، آسیب های فکری و جسمی زیادی به شما می زند. اما آرمیدگی و تمدد اعصاب می تواند توازن را به زندگی شما بازگرداند و حتی ممکن است برخی از خطرات مربوط به استرس را کاهش دهد.

 11. به اطراف خود نگاه کنید
کلر مایکلز ( Claire micheals) نویسنده کتاب “10 راه حل ساده برای از بین بردن استرس” می گوید: قدرت تمرکز برای داشتن زندگی راحت و معنا دار ضروری است.

اگر نسبت به چیزهایی که اتفاق می افتد بی توجه باشیم، داریم مانند یک کودک زندگی می کنیم. تمرکز حواس یعنی توجه کامل روی انجام یک کار در یک زمان مشخص، پس از چند بعدی بودن و انجام یک کار در لحظه خودداری کنید. زندگی کردن در زمان حال می تواند کمک زیادی به کم شدن نگرانی های شما بکند و آرامش بیشتری به شما بدهد.

تمرکز روی اشیاء اطرافتان تمرین خوبی برای از بین بردن استرس است. اگر خارج از منزل هستید، از رنگ و بوی گل ها لذت ببرید، به صدای آواز پرندگان گوش کنید و یا به یک درخت با دقت نگاه کنید. در فروشگاه ها به جزئیات یک لباس در پشت ویترین دقت کنید، زیور آلات را خوب نگاه کنید و روی چگونگی ساخت آن تمرکز کنید. با انجام این کارها به راحتی می توانید استرس را از خود دور کنید.

12. عشق بورزید
یکی از راه های کم کردن استرس و داشتن آرامش بغل کردن حیوانات خانگی و یا گاهی بغل کردن یکی از دوستان و یا افراد خانواده است. وقتی با دوست خود راجع به مسائل خوب صحبت می کنید، در واقع استرس خود را کم می کنید.

متخصصان می گویند روابط اجتماعی به مغز شما کمک می کند بهتر فکر کند و شما را تشویق کند که برای مسائلی که قبلا حل آنها غیر ممکن می نمود، راه حل مناسب پیدا کنید. مطالعات نشان داده روابط فیزیکی مثل نوازش یا بغل کردن ، به کاهش فشار خون و استرس کمک می کند.

 13- خودتان را ماساژ دهید

 وقتی عضلات شما گرفته است و وقت کافی ندارید که به یک متخصص مراجعه کنید، از روش ساده زیر استفاده کنید:

 – دو دست خود را روی شانه و گردن خود قرار دهید.

 – شانه و گردن خود را با انگشتان به آرامی فشار دهید.

 – به آرامی شانه های خود را ماساژ دهید.

 – یک دست را روی ساعد دست دیگر قرار دهید.

 – عضلات خود را با انگشتان به آرامی ماساژ دهید.

 – یک دست را با دست دیگر از آرنج تا انگشتان به آرامی ماساژ دهید.

 – این کار را با دست دیگر نیز انجام دهید.

  14-به طبیعت بروید

زمانی را در خارج از منزل یا محل کار سپری کنید افراد بالغ هم به تفریح احتیاج دارند. پس اگر احساس کردید که بیش از حد معمول استرس دارید و یا عصبانی هستید، یک جای آرام و ساکت برای استراحت پیدا کنید که بتوانید استرس و مشکلات خود را فراموش کرده و خود را ریلکس کنید. چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید خود را آرام کنید. به خاطر داشته باشید که زمان همیشه در دستان شماست، پس آرام باشید.

 15- به مغزتان استراحت دهید

 30 ثانیه کافیست تا استرس شما جای خود را به آرامش بدهد. برای اینکار باید ذهن خود را به سمت موضوعات جالب و مثبت منحرف کنید. با تصور هر چیزی که به شما انرژی مثبت می دهد ، شروع کنید؛ تصویری از فرزند و یا همسرتان، عکس حیوانات ، تصور جواهر مورد علاقه شما که برای خریدش پول پس انداز کرده اید و تمام فکر هایی که برای مدت کوتاهی می تواند لبخند را روی لبان شما بیاورد، می تواند شما از یک فرد عصبی به فردی آرام تبدیل کند

 سایت رهروان حقیقت
www.rahrovanehaghighat.ir



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.