رهروان حقیقت

خودشناسی ، عشق ، سفر روح

سه حالت مراقبه (مراقبه های ساتویک, راجاسیک و تاماسیک)

نویسنده: Moonshine تاریخ: جمعه, 1 ژوئن 2018 موضوع : آگاهی, صفحه اصلی, مدیتیشن | دیدگاه‌ها برای سه حالت مراقبه (مراقبه های ساتویک, راجاسیک و تاماسیک) بسته هستند

تجربه مراقبه توسط طالبین و حقیقت جویان در سه نوع و حالت صورت می گیرد (یعنی می توان گفت که از نظر نوع نگرش شخص به مراقبه, سه حالت پیش می اید):
ساتویکا مارگا, راجاسیکا مارگا و تاماسیکا مارگا
مراقبه ساتویک:
در مراقبه ساتویک مراقبه و تکرار مانترا به عنوان یک وظیفه و تکلیف تلقی می شود و مراقبه گر, هر مقدار سختی و زحمتی را به خاطر ان پذیرا می شود. شخص کاملا باور کرده است که تمام دنیا و مظاهر ان توهمی بیش نیستتند, و بنابراین در تمام اوقات و تحت هر شرایطی تنها خوبی می کند, برای همه ارزوی خیر و خوبی دارد,نگاهش به سوی همه چیز همواره سرشار از عشق و محبت است و وقتش را بی وقفه صرف یاد خدا و مراقبه بر او می کند. او حتی اشتیاقی برای ثمره و و نتیجه ذکر و یا مراقبه نداشته, انرا تماما به خدا واگذار می کند.
مراقبه راجاسیک:
در مراقبه راجاسیک, مراقبه کننده در هر قدم راه, اشتیاق ثمره ی عمل خود را دارد. اگر عمل, ثمره و نتیجه ای ببار نیاورد, به تدریج سستی و بیزاری سالک را فرا می گیرد و ذکر و مراقبه به اهستگی رنگ می بازد و ترک می شود.
مراقبه تاماسیک:
این حتی از مراقبه راجاسیک هم بدتر است. خدا, فقط در زمان های مواجهه با خطر, یا رنج شدید و یا وقتی شخص قربانی درد و شکست است, به خاطر اورده می شود. در چنین مواقعی, مردم دعا می کنند, نذر و نیاز می کنند که فلان گدای بخصوص را اطعام کنند, یا برای خدا چنین معبد یا چنین مسجدی بسازند, حساب غذاهایی را که تقدیم خداوند کرده اند,سجده هایی که کرده اند, تعداد دفعاتی را که به زیارت رفته اند, همه دستشان است و پاداش متناسب با انرا می طلبند. ذهن و هوش کسی که چنین نگرشی به مراقبه دارد, هرگز نمی تواند پاک شود.
امروزه بیشتر مردم نسبت به ذکر و مراقبه نگرش راجاسیک و تاماسیک دارند. مقصود حقیقی از پرداختن به ذکر و مراقبه, تطهیر و پالایش ذهن و هوش است. برای تحقق این امر, بهترین راه, راه اول یعنی مراقبه ساتویک است.
وقتی ذهن و هوش, پاک و خالص شوند, از جلال و شکوه ناشی از درک روح الهی, تابان و مشعشع خواهند شد. کسی که در او, این درک به طور کامل می درخشد, یک ریشی نامیده می شود.



برچسب ها : , , , , , , , , , ,

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.