رهروان حقیقت

خودشناسی ، عشق ، سفر روح

انواع خلسه

نویسنده: Moonshine تاریخ: سه‌شنبه, 28 آگوست 2018 موضوع : آگاهی, دسته‌بندی نشده, صفحه اصلی | دیدگاه‌ها برای انواع خلسه بسته هستند

انواع خلسه:
یک نوع تقسیم بندی بر اساس کیفیت خلسه است. در این حالت خلسه به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می شود.
✅علائم خلسه مثبت :
آن است که همراه با آرامش ، رهایی ، راحتی و سبکی هست.
شخص در این حالت احساس اطمینان دارد نفس هایش عمیق آرام و شمرده است ضربان قلبش آرام و کم ، موزون و هماهنگ است, بزاق دهان یک حالت معمولی دارد, وضعیت پوست و مو کاملا عادی و طبیعی است و همچنین فعالیتهای سیستم گوارشی و سیستم ادراری هم یک وضعیت کاملا طبیعی و معمولی را دارد. خلسه مثبت را بعضی ها تثبیت آرمیدگی تعریف می کنند و همچنین برخی خلسه مثبت را تحت عنوان خلسه « ذتراپیک» بیان می کنند.
نقطه مقابل آن, خلسه منفی است که به عنوان خلسه «ادترپیک» معرفی شده است که تثبیت انگیختگی شدید آن را معنی می کنند.
✅علائم خلسه منفی :
همراه با اضطراب ، نگرانی ، دلهره ، تشویش ، ترس و حالتهای منفی است. در خلسه منفی نفس های شخص سطحی و تند می شود، ضربان قلب تند وسریع می شود، بزاق دهان کاهش پیدا می کند، بطوریکه دهان خشک می شود، نفس کشیدن و صحبت کردن برای شخص سخت می شود،‌ موهای بدن سیخ و راست می شوند .‌ فعالیتهای دستگاه گوارش کاهش پیدا می کند، مثانه منقبض می شود، شخص احساس ادرار خواهد داشت.
همچنین تغییراتی هم در بعد پزشکی در جنبه فیزیولوژیک بدن ایجاد می شود که قابل رؤیت نیست ولی با آزمایش های خاصی قابل سنجش و اندازه گیری است که بیشتر در مسائل تحقیقاتی کاربرد دارد.
مثلا اینکه در خلسه منفی میزان قند خون افزایش پیدا می کند,رفشار بالا می رود، میزان گلبول های خون افزایش پیدا می کند, میزان کلسیم نسبت به پتاسیم درخون افزایش پیدا می کند. همچنین نسبت آدرنالین و تراکم در خون داریم و احتمال اسید شدن PG خون هم وجود دارد.
خلسه منفی همان حالتی است که بعضاً در حیوانات هم به شکل طبیعی پیش می آید چون بعضی ها معتقد هستند که خلسه مختص انسانها است و عده ای هم می گویند نه، خلسه در حیوانات هم می تواند ایجاد شود. آن خلسه ای که به طور طبیعی در حیوانات ایجاد می شود همان خلسه منفی است هرچند که عده ای معتقد هستند می شود حیوانات خانگی را با شیوه های خاص در خلسه های مثبت هم فرو برد.
⚜درخلسه برخی از دانشمندان موفق شدند گروهی از سگ های خانگی را توی خلسه مثبت فرو ببرند و نشانه های خلسه مثبت که همان چیزی که در انسان هست در سگ ها بروز کرد.
در کل در مورد انسان گفته می شود خلسه مثبت شبیه رفلکس های سیستم عصبی پاراسمپاتیک و خلسه منفی رفلکسهای سیستم عصبی سمپاتیک است که سایرین را توصیه می کنیم که در مورد فعالیت سیستم عصبی و همچنین بخش پاراسمپاتیک و سمپاتیک مطالعاتی داشته باشند.
مختصری اشاره می کنیم که سیستم عصبی سمپاتیک زمان و شرایط خاص و در اضطراب ها و ترسها و حوادث فعال می شود. بدن را تغییر می دهد به گونه ای که بتوان آن بحران اضطراب و استرس را تحمل کند. وقتی این حالت خاص برطرف شد پاراسمپاتیک می آید و بدن را به حالت عادی و طبیعی خودش برمی گرداند.
☸تقسیم بندی دیگر خلسه:
این تقسیم بندی براساس عامل بوجود آورنده است. دراین حالت خلسه را به چهار نوع تقسیم بندی می کنند:
۱- خلسه مرضی: که معمولا به دنبال بیماری ها و امراض در شرایط خاصی حاصل می شود مثل مواقعی که شخص دچار تب شدید می شود توی خلسه فرد می رود این نوع خلسه غیرقابل کنترل و غیرارادی است.
۲- خلسه دارویی: انواع داروی مسکن و آرامش بخش و خواب آور و همچنین داروهای بی حسی و بی هوشی ایجاد حالت های شبیه خلسه می کند با درجات و عمق های متفاوت. عده ای ترکیبات مواد مخدر را در همین گروه قرار می دهند و معتقد هستند که خلسه با مواد مخدر هم ایجاد می شود و مواد مخدر را هم جزء همین خلسه دارویی می دانند (توضیح کاربردی).
اینکه زمانی که افراد به هر دلیلی به سمت مواد مخدر می روند بعد از یک بار تجربه جذب می شوند و در آن اعتیادشان پابرجا می شود، حالا چرا روز اول به سمت اعتیاد رفته اند و چرا با اولین تجربه دست نمی کشند و باز هم به دنبال آن کار می روند یک دلیل آن همین است که شخص با مصرف مواد مخدر در یک حالت شبه خلسه فرو می رود، البته این خلسه ای که آنها تجربه می کنند یک خلسه ای بسیار پست و نازل و پایین است به هرصورت این حالت خلسه یک لذتی به آنها می دهد که باز هم این قضیه را تکرار می کنند.
هر چند که با تکرار کم کم از این حالت احساس لذت که از خلسه می بردند کم و کمتر می شود و حالت لذت کامل از بین می رود و همین جا توصیه می کنم که از شیوه هایی که بر ترک اعتیاد در متافیزیک شدیداً توصیه می شود همین است که ما ضمن ترک به آنها یاد بدهیم که چطور می توانند با شیوه های طبیعی با تمرین ها و تکنیک های متافیزیک تئوری خلسه بدانند. آن هم خلسه خوب و مثبت، زیبا و بدون هیچ عارضه و مشکلی، در واقع بتوانند این نوع خلسه ها را جایگزین آن خلسه های پست و نازل در اعتیاد کنند و این شیوه کمک بسیار زیاد به ترک معتادان خواهد کرد.
۳- نوع سوم خلسه: خلسه محیطی است که بدلیل غیر معمولی بودن و غیر طبیعی بودن محیط ایجاد می شود برای مثال اگر یک محیط فوق العاده زیبا و قشنگ و رویایی باشد و اگر یک محیط فوق العاده ترسناک و وحشتناک باشد و یک محیط بیش از حد غیرطبیعی و غیر معمولی باشد. شخص با قرار گرفتن در آن محیط و دیدن آن محیط توی خلسه فرو می رود.
مثال: وقتی که ما وارد یک واحد مسکونی می شویم یک ذهنیت خاص داریم و منتظر یک تصویر و چیدمان مشخص هستیم اگر چیدمان یک منزل فوق العاده متفاوت باشد، از سایر منازل شخصی، به خلسه فرو می رود. اگر شخص در یک طبیعت بسیار زیبا و رویائی قرار گیرد خود به خود درون خلسه فرو می رود.
۴- نوع چهارم خلسه:‌ خلسه تلقینی است که بر اثر تلقین چه تلقین کلامی و چه تلقین فکری ایجاد می شود مثل خلسه هایی که در بعضی از تکنیک های هیپنوتیزم ایجاد می شود.
✅خلسه حالتهای دیگری هم دارد هرچند که برخی از این حالتها مستقیماً ارتباط با کار ما در متافیزیک نداشته باشد، ولی به لحاظ کاربردی بودن آن به خصوص در مورد جوانان تما باید اشاره شود.
◀️یکی اینکه کودکان اساسا از بدو تولد تا سن پنج سالگی دریک حالت شبه خلسه هستند، به گونه ای می شود گفت که کودک تا سن پنج سالگی در خلسه است و تمام وقت در این حالت قرار دارد به همین خاطر هم کودکان تلقین پذیریشان فوق العاده بالا است و از همه چیز بزرگترها بخصوص پدر و مادر به شدت تأثیر می گیرند از حرف و کلام و برخورد و رفتار حتی از پوشش و حرکات بزرگترها تلقین می گیرند و تلقین می پذیرند.
به همین خاطر هم معتقد هستیم اگر یک پدر و مادر تا سن پنج سالگی از همین مطلب کمال حسن استفاده را برای تربیت و آموزش کودک ببرند و دیگر سالهای بعد از آن خیالشان کاملا راحت است و همچنین معتقد هستیم که آن چیزی که فرد در سن بزرگسالی نشان می دهد، همه ماحصل رفتار و برخوردی است که این رفتار بر آن تأثیر گذاشته است تأثیر بسیار شدید که چهره واقعی او را ساخته است.
توصیه می کنم که والدین به شدت مواظب برخوردها و رفتار خودشان با کودکانشان باشند. به یاد بیاوریم این کلام زیبای
بزرگان که فرموده اند:
« وقتی تنها هستید مواظب احوال خودتان باشید، وقتی در خانواده هستید مواظب اخلاق باشید و مواظب زبان خودتان باشید». که ما به حق باید در مواجه با کودکانمان مواظب همه چیزمان باشیم.
◀️نکته دوم اینکه: انسان وقتی که ضربه های روحی می خورد، پشیمان خواهد شد در حالتی مثل خلسه فرو می رود که حالا خلسه مرضی هم اشاره کردیم به همین نکته عنایت دارد.
باید اضافه کنیم که بحران های روحی هم همین تأثیر را اعمال می کند بحران های روحی هم شخص را توی خلسه خود می برد ضربه های روحی هم شخص را توی خلسه فرو می برد.
نشانه های کلی خلسه
فرد که به خلسه فرو می رود احساس سبکی و بی وزنی و راحتی می کند. احساس رهایی و لخت بودن دارد. در خلسه افراد احساس قدرت ، قوت و نیرومندی می کنند. احساس جوانی ، شادابی دارد خلسه ای که همراه با این نشانه ها باشد.
چنین خلسه ای مفید خواهد بود، به غیر از این بهتر است که از آن صرف نظر کرد.
☸برای موفقیت در خلسه های هیپنوتیزمی به چه چیزهایی نیاز داریم:
✅اولین مورد که لازم است ترس ها و تردیدها در وجود شخص از بین برود.
✅مورد دوم:‌ شخص باید انگیزه و هدف مثبت داشته باشد همچنین ایجاد تمرکز حواس بسیار ضروری و لازم است. بگونه ای که تمام افکار ناموزون درون شخص متوقف شود و کنار رود. فقط آن افکاری که در آن لحظه بر آن احتیاج است بماند . محدود کردن دامنه آگاهی شخص هم مورد نیاز است.
ریلکس شدن جسم و عضلات عامل بعدی است همچنین یکنواختی و انجام کارهای تکراری هم به موفقیت خلسه بسیار کمک خواهد کرد و از همه مهمتر، میزان شناخت و معرفتی است که شخص بر خود خلسه و مسائل جانبی آن دارد.
☸خلسه به دو شکل قابل ایجاد است:
یکی اینکه شخص خودش را در خلسه فرو ببرد مثلا مواقعی که شخص با تکنیک های خود هیپنوتیزم خودش را هیپنوتیزم می کند و در حالت خلسه فرو ببرد یا مثل تکنیک های دیگر هیپنوتیزم که فردی بنام هیپنوتیزور یا عامل می آید و فرد یا افراد دیگر را به خلسه فرو می برد و کارهایی روی آنها انجام می دهد. در هر دو شکل، کسی که عامل ایجاد کننده خلسه است بایستی از علم، آگاهی، دانش و شناخت کافی پیرامون خلسه برخوردار باشد.
️چه مشکلاتی ممکن است بر سر راه خلسه هیپنوتیزمی ایجاد شود؟
اولین مشکل ترس است. کسانی که ترس از شکست در خلسه را دارند می ترسند که نتوانند در خلسه فرو روند برخی از فراموشی که ضمن خلسه ممکن است ایجاد شود یا فراموشی بعد از خلسه می ترسند. می ترسند دچار فراموشی شوند یا می ترسند که وقایعی که در این خلسه دچار می افتد بعدا فراموش کنند و نتوانند به یاد بیاورند.
همچنین ترس از این دارند که در حالت های دیگری که در خلسه فرو می روند، عامل بر آنها تسلط پیدا کند و از آنها سوء استفاده کند که این ترس واقعا به جا و لازم است. در اینجا تذکر بدهیم که شخص خودش را دست هرکسی نسپارد، باید خودش را دست کسی بسپارد که از آن شناخت و آگاهی کافی را داشته باشد به آن اطمینان کافی داشته باشد و بعد اجازه بدهد که آن شخص به عنوان عامل عمل کند و ایجاد خلسه نماید .
همچنین ترس از دست دادن کنترل سوژه بر خودش ترس دیگری است که گاهی باعث شکست می شود. بعضی هم خلسه را همان خواب معمولی می دانند، کاملا اشتباه است و فکر می کنند که خلسه هم مثل خوابیدن طبیعی شب است به همین خاطر هم چون این ذهنیت را دارند در عمل باعث ایجاد شکست می شود . عامل شکست دیگر این است که بعضی اوقات سوژه ها برای اینکه نشان دهند فرد با اراده و قوی هستند تعمداً در مقابل هیپنوتیزور و عامل که می خواهد ایجاد خلسه کند مقاومت می کنند، این درحالی است که این نشانه اراده شخص نیست و اگر شخص هم به راحتی در خلسه فرو رود نشانه بی ارادگی و سستی او نیست.
به این نکته باید دقت کرد که بعضی از افراد به لحاظ ذهنیت اشتباهی که دارند فکر می کنند هر کسی به راحتی خلسه فرو می رود و هرکسی به راحتی هیپنوتیزم می شود و یک فرد سست و بی اراده مریض و بیمار است.
این در حالی است که اینطور نیست آنهایی که خیلی سالم هستند و اراده های بسیار خوبی دارند و روان ذهن سالمی دارند خیلی راحت تر و سریع تر در خلسه فرو می روند.
پس بهتر است انسان عواملی را که باعث شکست می شود و در رأس همه آنها عدم شناخت خلسه است را بشناسد:
◀️اول اینکه یک خلسه داریم که با هیپنوتیزم ایجاد می شود و یا اشخاص علاقه دارند تکنیک های خود هیپنوتیزم را یاد بگیرند تا بتوانند خودشان را هیپنوتیزم کنند و به خلسه فرو بروند. در این خلسه با تلقیناتی می توانند ابعاد را در خودشان ایجاد کرده و ابعاد موجود در خود را تقویت کنند و بخصوص روی بحث کسب علم و ایمان از این طریق کار کنند.
◀️دوم اینکه حالتهایی وجود دارد یا شبیه خلسه است یا خلسه هایی است که به شکل طبیعی ایجاد می شود. چقدر خوب است که در این حالت ها شخص به موفقیت هایی که مدنظرش است فکر کند.
✅یکبار دیگر اینها را مرور می کنیم: زمانی که شما می خوابید یا در حال خواب هستید یا زمانی که بیدار می شوید و در حال بیدار شدن هستید، خوب است که در آن زمان به موفقیت های مورد نظر مثلا به موفقیت های تحصیلی فکر کنید.
دیگر زمانی که در حالت استراحت هستید در گوشه ای، در کناری، در جایی، موفقیت های زندگی خود را بررسی کنید. اثر مثبت می گذارد و احتمال موفقیت را افزایش می دهد.
و همچنین شخص از لحاظ جسمی و یا حتی روانی بیمار است، بعدا قدرت تلقین پذیرش فوق العاده افزایش پیدا می کند، یا در مواقعی که خیلی غم ها و غصه و ناراحتی و بیماری ها زیاد است فکر کردن درمورد موفقیت ها و صحبت کردن در مورد آن علاوه بر اینکه تأثیر مثبت بر آن می گذارد، باعث می شود آن غم و غصه و بیماری هم از یاد برود و به دست فراموشی سپرده شود.


برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.