رهروان حقیقت

خودشناسی ، عشق ، سفر روح

آنتاکارانا

نویسنده: Fatemeh.fj تاریخ: شنبه, 29 سپتامبر 2018 موضوع : آگاهی, صفحه اصلی, مدیتیشن | دیدگاه‌ها برای آنتاکارانا بسته هستند

🌱🌸✨🔮✨🌸🌱

✨✨🍥 ابزار درونی یا آنتاکارانا 🍥✨✨

آنتاکارانا (ابزار درونی) اصطلاحی گسترده است که شامل ذهن، عقل، حافظه و نفس (آهانکارا) می‌باشد. آهانکارا، اسامی متفاوتی دارد؛ درست مانند مردی که وقتی به‌عنوان یک قاضی در دادگاه‌های قضایی کار می‌کند، نام قاضی بر خود می‌نهد یا هنگامی‌که به یک گروه یا انجمنی خدمت می‌کند، رییس نام می‌گیرد یا هنگامی‌که مغازه‌ای را اداره می‌نماید، عنوان مغازه‌دار به خود می‌گیرد.

هنگامی‌که در باغ انبه راه می‌روید، اراده و شک شما توسط ذهن اداره می‌شوند. ذهن فکر می‌کند که انبه خوب یا بد است. عقل نیز به کمک ذهن می‌آید و تعیین می‌کند که انبه خوب است، سپس چیتا (ذهن) راهی پیدا می‌کند تا تعدادی انبه از باغبان بگیرد.

آهانکارا، سرکشی می‌کند و انبه را به هر قیمتی می‌خواهد. ذهن این فرمان را با انتقال آن به پاها (کارما ایندریا) اجرا می‌کند تا خود را به باغبان برساند. آهانکارا انبه را می‌خرد و آن را می‌خورد. تأثیر انبه در ذهن باقی می‌ماند و واسانا (تمایل) در ذهن شکل می‌گیرد. تفکرِ لذت بعدها به ذهن می‌آید و این از طریق حافظه (به شکل یک واسانای ظریف) فکر (سانکالپا) را تولید کرده و انسان را بارها و بارها برای لذت بردن از انبه به‌سختی می‌اندازد.
این چرخۀ تمایل، تفکر، عمل برای همیشه ادامه پیدا می‌کند و همین چرخه برای انسان اسارت به همراه دارد. هنگامی‌که واسانا چندین بار تکرار می‌شود، تبدیل به میل شدیدی شده، سپس انسان بردۀ این میل و ایندریاس (حواس) می‌گردد. به یک حس بی‌نهایت شدید، ‌ترسنا می‌گویند. تفاوت بین تمایل و واسانا این است که واسانا، ظریف و پنهان در ضمیر ناخودآگاه است، درحالی‌که تمایل شدید است. لذتی که از تجربه‌ای می‌بریم، در ذهن ایجاد وابستگی می‌کند. به وابستگی، موها می‌گوییم.

انسانی که به اشیاء وابسته است، لبریز از واساناهای حسی است که به اشیا مرتبط است. راه فراری برای انسان وجود ندارد. راه فرار، تنها با نابود کردن این گره‌ها امکان‌پذیر است. با علم مشاهده، رهبر کارخانۀ ذهن کمک می‌کند درون خود را مشاهده نماییم.

اگر می‌توانید با روشن‌بینی، عملکرد درونی کارخانۀ ذهن را تجسم کنید، می‌توانید احساسات خود را کنترل نمایید.

شیواناندا می‌گوید:
از خواب طولانی جهالت بیدار شوید.
خود را خالص کرده، مدیتیشن نمایید و خرد و آگاهی کسب کنید.
و با خوشحالی قدم بردارید.

اگر بتوانید با روشن‌بینی کارکرد درونی این کارخانۀ ذهن را تجسم نمایید، می‌بینید که همچون مخابرات، پیام‌ها از خانه‌های مختلف می‌آیند. هنگامی‌که می‌خواهید چیزی را ببینید، ذهن با دیگر حواس (شنیداری، بویایی، چشایی، احساسی) ارتباط برقرار می‌کند. هنگامی‌که شما می‌خواهید چیزی را بشنوید، ذهن با چهار مرکز دیگر ارتباط برقرار می‌کند.
ذهن با سرعت غیرقابل‌تصوری کار می‌کند. بی‌شمار لانۀ کبوتر در ذهن ناخودآگاه ما وجود دارد، جایی که چیزهای متفاوت بانظم بی‌نظیری ثبت می‌شوند. آن‌ها با دقت بالایی طبقه‌بندی، گروه‌بندی و نام‌گذاری می‌شوند.
احساس به‌عنوان یک موج فکری برخاسته و به سطح ذهن می‌آید. جیوا (فرد) را وادار به عمل می‌کند. شما می‌توانید رنگ‌های گوناگونی که بارنگ زرد مخلوط شده‌اند را در افکار معنوی یا مقدس افراد ببینید.
اگر فکر خشم وجود دارد، تیرهای قرمز تیره از ذهن به بیرون پرتاب می‌شوند. نظم بی‌نظیری در جهان وجود دارد. کار دنیا آرام و هماهنگ است، چون هیچ کنترل‌گر درونی‌ (آنتاریامی) ، هدایت‌کننده و یا راهنمایی پشت آن وجود ندارد.
بخش‌های مختلفی برای احساسات، غرایز، انگیزه‌ها وجود دارد. پستی‌وبلندی‌هایی در ذهن وجود دارد. مراکز معنوی و غریزی در ذهن و عقل وجود دارد. از یکسو، اراده وارد عمل می‌شود و تمایل شدیدی را در ذهن به وجود می‌آورد. حوزه‌های دیگری همچون حافظه و قدرت قضاوت و تجزیه‌وتحلیل به‌طور مرتب پشت این‌ها هستند تا به اراده کمک کنند. هنگامی‌که اراده، خواسته‌ای را انجام داد، تخیل جلو می‌آید و حافظه به تخیل کمک می‌کند.
سپس سه گونا (کیفیت طبیعت) و سیزده وریتی شر (شهوت، خشم و. . .) چهرۀ خود را به رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند. آن‌ها به صحنه می‌آیند، کار خود را انجام می‌دهند و سپس به استراحت می‌پردازند. کلمات نمی‌توانند هیجان‌انگیز بودن این صحنه را توصیف کنند. این روشن‌بینی اختری را از طریق خالص‌سازی و تمرکز کردن گسترش دهید.
فراموش نکنید که حکمران درونی بیدار است، حتی زمانی که کارخانۀ ذهن به‌طور موقت تعطیل‌شده است. ذهن خود را خالص گردانید. تمرین تمرکز کنید. قدرت ذهن را بالا ببرید. درنهایت با ذهن خود یکی می شوید



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه هایی که برای این مطلب ارسال شده

  • نویسنده دیدگاه: armx
    سپتامبر 30, 2018

    سلام دوست عزیز، ممنون از سایت زیبا و مفیدتون، ببخشین، کانالهای Pathways to god و mazeye malakoot هم برای شما هستن؟

    • نویسنده دیدگاه: Fatemeh.fj
      اکتبر 5, 2018

      درود بر شما دوست عزیز
      خیر کانال ما فقط ” رهروان حقیقت ” هست

  • نویسنده دیدگاه: مهدی
    می 27, 2019

    درود بر استاد موکتی عزیز که عاشقانه و بی منت راه عشق و حقیقت را آموزش میدهد